Amatorska budowa proa. Konstrukcja o poszyciu sklejkowym na wzdłużnikach.

poniedziałek, 6 września 2010

Decyzja zapadła buduję łódkę!

Kończy się lato, robi się zimno, a w głowie siedzi kilka pomysłów. Te pomniejsze pominę.
Narysowałem sobie jachcik taki mały, z założeniem ze w czerwcu 2011 będzie gotowy do pływania, o taki:

Podstawowe dane:
 - Długość całkowita – 5,6m,
 - Szerokość całkowita – 2,9m,  - Zanurzenie – 1m/0,18m
 - Wyporność całkowita – 320kg,
 - Wyporność kadłuba – 220kg,
 - Wyporność pływaka – 100kg,
 - Całkowita masa własna – 80kg,
 - Ożaglowanie typu łacińskiego – 9m2,
 - Załoga - maks. 2 osoby.

Jacht wykonany będzie ze sklejki meranti 5,5mm, następnie laminowany dwiema warstwami żywicy epoksydowej i tkaniny szklanej 100g/m2, połączenia wszystkich elementów wykonane będą, za pomocą spoiny pachwinowej na bazie krzemionki koloidalnej lub mikrobalonów. Kadłub usztywniony będzie czteroma grodziami pełnymi oraz wręgami 40mmx5,5mm co 500mm, na poziomie KLW znajdować się będzie podłoga. Kadłub z pływakiem łączony będzie pomostem z rur aluminiowych grubościennych fi60mm gr.3mm o długości 2900mm i rozstawie 1500mm.

Ożaglowanie typu łacińskiego, masz o wysokości 3000mm ponad KLW i rejka o długości 5500mm, pozwalają na halsowanie bez utraty symetryczności żagla.

Do uzyskania właściwego położenia środka oporu bocznego łódka wyposażona będzie w lekki boczny miecz obrotowy o wielkości 1000mm x 230mm dla części podwodnej. Część podwodna miecza  profilowana.


To render z FreeShipa, a tak w ogóle to kadłub jest całkowicie w tym programie zaprojektowany.





A to link bezpośredni do FreeShipa http://freeship-plus.land.ru/indexEN.html , tutaj manual po angielsku http://www.hapby.v-nam.net/FREEship/FREEship-Tutorial1.html.

Jak widać na załączonym obrazku konstrukcja ma w sobie trochę z katamaranu jak i z proa, więc chyba będzie się nazywać ProaCat :)
Poniżej dokładniejszy render z programu Rhinoceros:

2 komentarze:

  1. Wszystko pięknie, fajny blog, ładnie zrobiony kadłub,ale mam jedno pytanie.
    Jak się tym pływa? Jak wiatr od strony pływaka to wiem, a jak z drugiej strony?
    Napewno masz to przemyślane, podpowiedz coś

    OdpowiedzUsuń
  2. Hmm... tak samo, najłatwiej zostawić rejkę na miejscu i mieć żagiel trochę niesymetryczny, lub przełożyć rejkę na drugą stronę, ale to już trochę komplikacji. A z balastowaniem, to tak jedną stroną bardziej :)

    OdpowiedzUsuń